sunnuntai 28. kesäkuuta 2009

Menestystarina # 2

Tässä seuraava menestystarina. Suora käännös eteläafrikkalaisen Merwen kotisivulta (käy katsomassa siellä myös kuvia siitä mitä hän oikeastaan söi) :
"Nimeni on Deon van der Merwe. 3. joulukuuta 2007 painoin 169,2 kg. Olen 1,86m pitkä, joten painoindeksini oli 48.9 (olin siis sairaalloisen lihava).

Olin saavuttanut vaiheen, jossa painoni oli kirjaimellisesti tappava. Minulla oli kaikki mahdolliset terveydelliset ongelmat mitä ajatella saattaa:

- päivittäiset sydämentykytykset
- päätä särki lähes päivittäin
- kärsin kovista selkäkivuista
- minulle tuotti suuria vaikeuksia päästä ylös sängystä aamuisin; jouduin kierähtämään sängystä koska en pystynyt nousemaan istualleen
- hengästyin noustuani yhden ainoan rappuaskeleen
- olin elämäni surkeimmassa kunnossa, ja työni oli alkanut kärsiä sen takia
- sain poskiontelotulehduksia, ja minulla oli aina limaa kurkussa
- minun oli vaikeata nukkua ja heräsin usein väsyneenä
- minulla oli korkea verenpaine ja kaikki sen tuomat sivuvaikutukset
- lyhyesti sanottuna: jollen tekisi käänteentekevää muutosta elämässäni, minulla ei olisi jäljellä montakaan elinvuotta

Olin vuosien saatossa kokeillut jos jonkinmoista dieettiä. Olin syönyt kaiken maailman ruokahalua alentavia, rasvaa polttavia ja tärkkelystä ehkäiseviä tabletteja. Kokeilin vähärasvaisia pirtelöitä, vähäkalorisia patukoita jne. Ainoa mikä pieneni oli pankkitilini, sillä mikään ei minuun tepsinyt. Kokeilin myös dietistien suosittelemaa (s.o. vähärasvaista) ruokavaliota, mutta paino tippui niin hitaasti, ruoka oli niin mautonta ja varsinkin lihan annoskoot niin pieniä etten pystynyt pysymään sillä. Ostin myös useita kirjoja viimeisimmistä muotidieeteistä kuten GI:stä, samoin tuloksin.

Vuonna 2005 kuulin sitten Atkinsin dieetistä, ja päätin ostaa kirjan. Olin aluksi todella epäluuloinen sen suhteen, sillä minut oli opetettu uskomaan - kuten niin moni muukin - että rasva on pahasta ja sitä tulee syödä vähemmän, ja hiilihydraatit ovat hyvästä ja auttavat laihtumaan. Painoin 139 kg kun aloitin Atkinsin dieetin, ja laihduin 25 kg viiden kuukauden aikana.

Ikävä kyllä palasin takaisin entisiin ruokatottumuksiini koska en ollut tuolloin vakuuttunut Atkinsin dieetin turvallisuudesta - niin moni lääkäri ja tutkija sanoi sen olevan vaarallinen. Uskoin valitettavasti kyseenalaistamatta kaiken mitä he sanoivat. Tiedän nyt, että kaikki heidän Atkinsin dieettiä koskevat sanomansa eivät oikeastaan olleet totta, ja että useimmat viimeisimmistä tutkimuksista ovat osoittaneet Atkinsin olleen oikeassa.

Päättäessäni taas tiputtaa painoa joulukuussa 2007, ryhdyin jälleen vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, mutta käytin omaa versiotani siitä. Kerroin perheelleni mitä aioin tehdä, ja muidenkin perheenjäsenien ollessa ylipainoisia, kysyin josko he haluaisivat olla mukana. Kaikki halusivat, ja niin järjestimme myös kilpailun siitä, kuka pystyisi tiputtamaan suurimman osan kehonpainostaan 7 kuukauden aikana (voittaja saisi R5000).

Ja loppu onkin niin sanotusti historiaa. Tiputin 77 kg seitsemän kuukauden aikana, eli 45.45 % kehoni painosta. Kyllä, voitin kilpailun. Muu perheeni laihtui näin: Shirley 40.7 kg, Giel 38.8 kg, Ria 23.2 kg ja Millie 6.1 kg. Koko perhe tiputti siis yhteensä 185.8 kg seitsemässä kuukaudessa.

On vaikeata kuvailla miten paljon tämä on muuttanut omaa ja perheeni elämää. En ole koskaan ollut näin terve ja hyvässä kunnossa kuin nyt olen. Kävelen joka aamu 7-10 km. Minulla ei ole mitään aikaisemmista terveydellisistä ongelmista. Olen jatkanut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, vaikkakaan en yhtä tarkasti kuin noiden 7 kuukauden aikana kun tiputin painoni. Syön siis nyt melkein kaikkea mitä aikoinaan söin, mutta rajoitan hiilihydraatit pieniin annoksiin. Ruokavalion aloituksesta on nyt vuosi, ja olen pystynyt ylläpitämään painoni 90 kg tienoilla.

Perustin tämän nettisivun kertoakseni ihmisille vähähiilihydraattisesta elintavasta, siinä toivossa, että muutkin pääsisivät kokemaan vähähiilihydraattisen ruokavalion edut. Uskon tämän olevan täydellinen ruokavalio eteläafrikkalaisille koska me rakastamme lihaamme. Viimeisimmät tutkimukset ovat osoittaneet, että vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole pelkästään turvallisempi kuin runsashiilihydraattinen vaan myös lähes kaksi kertaa tehokkaampi."

http://www.lowcarbsa.co.za/
Luettavissa myös ruotsiksi

Muokattu 1.7.2009

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti